Monday, December 11, 2006

حاج سياح – اولين ايرانى که آمريکايى شد




بسيارى از ايرانيان مى دانند که ميرزا محمد علي، که بيشتر به حاج سياح معروف است يکى از ابتدايى ترين و مهمترين حلقه هاى ارتباطى بين کشور آنها و ايالات متحده بوده است. اما راز او، که قسمتى از اين حلقه ارتباطى بود، تا زمانى که توسط ايرانى ديگرى کشف شد، نسبتاً ناشناخته مانده بود


در سن ٢٣ سالگى حاج سياح دست به سفر مهمى زد که ١٧ سال طول کشید
على فردوسى که در دانشگاه نوتردام دونامور نزديک سانفرانسيسکو در کاليفرنيا به تدريس تاريخ و علوم سياسى اشتغال دارد کاشف این راز بود.
اين جهانگرد بزرگ به مدت بيش از ۶ سال آسياى مرکزى و اروپا را زير پا گذاشت. و اغلب نیزدر فقر مسافرت مى کرد.
پس از شش سال که در اروپا بود، به ايالات متحده سفر کرد
پايدارترين موضوع سفرنامه هاى اودر مورد تلاش مردم برای به زير کنترل قانون کشاندن قدرت پادشاهان و ايجاد يک سيستم اجتماعى منصفانه است.
حاج سياح ايالات متحده را در ژوئيه ١٨٧٧ترک کرد و هرگز نیز به آن بر نگشت. او، بعد از ١٧ سال، به ایران بازگشت.
در برگشت، ، او در مرکز جنبش هاى سياسى مدرن ايران قرار گرفت و به يک متفکر برجسته و مشاور چهره هاى گوناگون اجتماعى تبديل شد. در اوايل قرن بيستم او نقش مهمى نيز در انقلاب مشروطه بازى کرد.
. در سال ١٨٩١ به دلیل سلسله نامه هايى که در موردشرايط رقت بار ايران به پادشاه، روحانيون و ساير مقامات نوشت به زندان افتاد. پس از آزادى خود در سال ١٨٩٣، به دلیل اینکه همچنان از دشمنى مقامات محلى رنج مى برد از نمايندگى ايالات متحده در تهران تقاضاى تحت الحمايگى کرد. ايرانيان از اين درخواست بهت زده شدند؛ چه چيزى باعث شده بود که حاج سياح فکر کند دولت ايالات متحده مجبور است از او حفاظت کند؟ اين درخواست فردوسى رابه جستجودر مدارک وزارت امور خارجه آمريکا کشاند ، جايى که راز حاج سياح را کشف کرد. حاج سياح مدت کمى قبل از ترک ايالات متحده،به شهروندى آمريکا در آمده بود. اين موضوع نه تنها او را مستحق مى ساخت که از جانب دولت ايالات متحده خواستار حفاظت شود بلکه او را به اولين ايرانى تبديل کرد که شهروند آمريکا شده بود.

بقیه مطلب

No comments: