Friday, December 8, 2006

فتوا و پرسشهای من -1







آ یت الله سید علی خامنه ای




س: خروسى كه گوشت پخته مى‌خورد گوشتش حلال است؟ آيا مدفوع آن نجس است؟

ج) گوشت آن حلال و مدفوع آن نيز پاک است.

من: آیا من که گوشت پخته می خورم مدفوعم پاک است؟ مدفوع پاک یعنی چی؟

: آيا مى‌توان با تربت کربلا (مهر هايى که از کربلا مى‌آورند) روزه را چه واجب و چه مستحب افطار کرد؟

ج) اگر احراز شود که تربت سيدالشهدا (ع) است، خوردن کمى از آن مانع ندارد (چه در موقع افطار و چه غير آن).

من: یعنی با خاک افطار باز کنیم؟ تربت سيدالشهدا (ع)یعنی چی؟ یعنی خاکی که از جسم حضرت است؟ یا خاکی که در محدوده کربلا هست؟ این محدوده تا کجاست؟ محدوده را خدا تعیین کرده یا شهرداری کربلا؟ حالا نمی شد به مومنین بگیم خاک را یاد بود نگه دارند ولی نخورند ؟غیر از ما شیعیان دیگه کی ها خاک خوری تو دستور کارشون هست؟

س: دستور شريعت نسبت به نوشيدن آب در حال ايستاده چيست؟

ج) ايستاده نوشيدن آب در شب مكروه است.

من: چرا؟

س: در بين دوستان شنيده‌ام كه پسر مى‌تواند براى يكبار ريشهايش را با تيغ بزند (براى درست رشد كردن ريش). آيا اين درست است؟

ج) تا وقتى كه مويى به صورت نروئيده است، كشيدن تيغ مانعى ندارد ولى اگر مو بر صورت روييده باشد ـ ولو به شكل پراكنده و كم ـ كشيدن تيغ، بنابر احتياط واجب، جايز نيست.

من: وقتی ریش در نیاورده تیغ بکشد برای چی؟ مثلن زود تر ریش در بیاورد؟ (در علم پزشکی همچین چیزی وجود ندارد.)

س: نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سوری چيست؟

ج) علاوه بر آنکه هيچ مبناى شرعى ندارد مستلزم ضرر و فساد زيادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود، مضافاً بر اينکه احيای سنت آتش‌پرستان مى‌باشد.

من: آیا زرتشتی ها آتش پرستند؟ از خاک پرستی و خاک خوری بهتر نیست؟ این یک بهانه برای جشن و شادی هست.آیا یک مورد دارید نشون بدید که کسی با این کارها آتش پرست شده؟


واقعآ که این ذهن پرسشگر و روحیه دانش پژوه ما تا مقعد خروس هم میرود
منبع : www.leader.ir

مطلب از اینجاست

No comments: